Pre- en postnatale oefeningen

Pre- en postnatale oefeningen

Je kan met deze oefeningen beginnen tijdens de zwangerschap (vanaf 26 weken).

Tijdens en na de geboorte is het goed om enkele oefeningen te doen die helpen om

  • het lichaam in conditie te houden
  • het lichaam voor te bereiden op de bevalling
  • het herstel na de bevalling te versnellen

Prenatale oefeningen

Je kan met deze oefeningen beginnen tijdens de zwangerschap (vanaf 26 weken). Bij prenatale oefeningen is er aandacht voor

  • bekkeninstabiliteit
  • bekkenbodemproblemen
  • rugklachten
  • voorbereiding op arbeid en bevalling (ademhalingsoefeningen, ontspanningstechnieken,…).

De partner wordt bij deze lessen uitgenodigd zodat hij/zij betrokken is en kan helpen op moeilijke momenten.

Postnatale oefeningen

Deze oefeningen zijn voor 4 tot 6 weken na de bevalling. Bij postnatale oefeningen is er aandacht voor

  • versterking buikspieren
  • verbeteren bekkenstabiliteit
  • reëducatie van bekkenbodemspieren
  • verbeteren van lichaamshouding.

Hoe kan je deze oefeningen doen?

  • Maak een afspraak met een kinesist.
    Bij een kinesist heb je een voorschrift van een arts nodig. Breng dit voorschrift mee op de dag dat je met oefeningen start.
  • Bij vroedvrouwen heb je geen voorschrift nodig voor terugbetaling.
  • Tijdens je verblijf in de materniteit krijg je ook aangepaste sessies postnatale oefeningen.

Hoeveel kosten deze oefeningen?

Er worden 9 sessies pre-en postnatale oefeningen (van 30 minuten) terugbetaald door je ziekenfonds.

Meer informatie krijg je bij zelfstandige kinesisten of bij jouw vroedvrouw.